Brunswickilla on ollut merkittävä rooli modernin keilailun historiassa

Brunswick on tuttu nimi kaikille, jotka ovat koskaan kokeilleet keilailua. Yrityksen logo näkyy sekä keiloissa että keilapalloissa ja sillä onkin aikamoinen monopoliasema keilailuvarusteiden valmistajana. Toisaalta on suurelta osin Brunswickin ansiota, että keilailu on päässyt kehittymään sellaiseksi miljoonabisnekseksi kuin se nykyään on. Brunswick on vaikuttanut keilailun kehitykseen tasaisesti jo yli 100 vuoden ajan.

Moses Bensinger, mies keilabisneksen takana

Brunswick-yrityksen perustajana toimi J.M. Brunswick, joka perusti yrityksen vuonna 1845. Aluksi yritys kuitenkin keskittyi puisten esineiden, kuten biljardipöytien ja hevosvankkureiden valmistamiseen. Brunswickin lanko, Moses Bensinger oli se, jonka ansiosta yritys käänsi huomionsa keilailuun. 1890-luvulla Bensinger aavisti uusien markkinoiden avautumisen ja johti yrityksen tuottamaan puisia keilaratoja, keiloja ja keilapalloja. Hän oli tuohon aikaan pelin suurin tukija ja kehittäjä. Bensinger uskoi vakaasti, että lajilla on loistava tulevaisuus, mutta epävarmuutta aiheutti virallisten sääntöjen puuttuminen sekä se, että myöskään pelivälineille ei ollut selkeitä standardeja.

Vuosien ajan Bensinger pyrki muuttamaan tilannetta ja lähesty amerikkalaisia keilailun kärkinimiä ja suurimpia tukijoita kirjeillä. Lopulta vuonna 1895 Bensinger onnistui kokoamaan ryhmän vaikuttajia koolle New Yorkiin ja tästä muodostui American Bowling Congressin (ABC) ensimmäinen virallinen tapaaminen. Kuusi vuotta myöhemmin Bensinger onnistui tekemään sopimuksen Amerikan ensimmäisen kansallisen keilailutapahtuman järjestäjien kanssa. Bensinger lahjoitti kilpailun pääpalkinnoksi luvatun 1 200 dollaria, joka oli tuohon aikaan melkoisen suuri summa rahaa, ja vastineeksi kaikki turnauksen pelivälineet tilattiin Brunswickilta. 40 vuotta eteenpäin Brunswick toimitti aina kaikki ABC:n turnausten keilailutarvikkeet.

Uusia tuulia keilailussa

Brunswick onnistui kehittämään useita ratkaisuja, jotka todellakin muokkasivat peliä ja keilailukulttuuria uuteen uskoon 1900-luvulla. Brunswickin läpimurto oli täysin uudesta materiaalista valmistettu keilapallo, Mineralite, jonka Brunswick esitteli vuonna 1906. Pallo oli valmistettu kovasta kumista ja nopeasti se ohitti entiset puiset keilapallot. Mineraliten myötä yleistyi myös tapa porata palloon juuri pelaajalle sopivat sormenreiät. Tämä lisäsi huomattavasti keilailun mukavuutta ja sai suuren määrän uusia harrastajia lajin pariin. Tällöin nähtiin ensimmäistä kertaa myös naisten innostuvan keilailusta suuremmassa määrin. Pallosta kehitettiin myös kevyempi versio, Mineralite junior, joka auttoi nuoria pelaajia pääsemään alkuun pelissä ja kokeilemaan keilailua ensimmäistä kertaa.

1940- ja 50-luvuilla Brunswick toi markkinoille seuraavan innovaationsa. Yritys ei tyytynyt enää suunnittelemaan ainoastaan keilailuvälineitä, vaan uudisti tällä kertaa koko keilahallin tehdäkseen niistä houkuttelevampia ajanviettopaikkoja. Yrityksen palkkaamat arkkitehdit suunnittelivat mm. aiempaa mukavammat tuolit, jotka asetettiin puoliympyrän muotoon. Nämä penkit korvasivat aiemmat epämukavat puupenkit. Uusiin penkkeihin valittiin kirkkaita värejä, jotta ne toisivat elämää ja tunnelmaa muuten kolkkoihin halleihin.

Brunswickin hienoin keksintö saattoi olla kuitenkin automaattinen keilojen kerääjä ja järjestelijä. Nykyään laitteet löytyvät jokaisesta keilahallista, mutta tuolloin kyse oli todellakin vallankumouksellisesta keksinnöstä. Yhtiö luotti keksintöönsä, otti valtavan taloudellisen riskin sitä kehitellessään ja pääsi nauttimaan muhkeista voitoista keksinnön osoittautuessa hitiksi.

Vaikeuksien kautta tasapainoon

Tie ei ollut kuitenkaan aina helppo. vuonna 1962 keilailubuumi alkoi yllättäen laantua vain muutaman vuoden innostuksen jälkeen. Keilahallit ympäri Yhdysvaltoja hakeutuivat konkurssiin. Brunswick osti osan näistä halleista, sillä yrityksellä oli edelleen rahaa kiinni äskettäin myydyissä keila-automaateissa. Vuoteen 1970 mennessä Brunswick oli lunastanut yli 250 keilahallia maailmanlaajuisesti. Vähitellen yhtiön asema tasoittui jälleen ja se on tuonut markkinoille jälleen joitakin uudistuksia, kuten automaattisen pisteiden laskun. Brunswick on levittänyt amerikkalaistyylisiä keilahalleja mm. Japaniin, Hollantiin, Brasiliaan ja Australiaan. Kotimaassaan väsymätön yritys on keskittynyt pohtimaan mikä voisi olla keilailun seuraava suuri innovaatio. Kukaan tuskin hämmästyy, jos idea tulee jälleen Brunswickilta.